MariaBarbu Blog – IDEAL şi CREAŢIE

May 22, 2008

RROMII=TZIGANI EUROPENI

Filed under: Dileme,Lumea de azi — Maria Barbu @ 5:33 pm

E jignitor la culme ce se intampla in Italia, in legatura cu cetatenii romani, mai ales cu cei de etnie rroma. Nu-i vorba ca si ei le dau autoritatilor italiene motive serioase de ingrijorare. Asa cum ne dau si noua. De ce se intampla asta? Pentru ca societatea romaneasca accepta de foarte mult timp ca delincventii apartinand acestei etnii sa aiba un fel de justificare aberanta, ceea ce este complet nedrept si fata de etnicii rromi, care astfel devin automat niste cetateni-problema si este incorect si fata de romanii majoritari!

Sigur ca nu mai mira pe nimeni faptul ca autoritatile romane se balbaie penibil si nu iau atitudine in mod demn si coerent fata de ceea ce se intampla in Italia. Dar, dincolo de toate aceste stupide erori ale politicii romanesti de acum, oficialii europeni au inceput sa isi asume problema. Si asta e foarte bine. Sigur ca asta nici nu scuza autoritatile romane si nici nu le scuteste de obligatiile ce le revin fata de proprii cetateni aflati in situatii inadvertente pe teritoriul altor state.

Nu inseamna nici ca trebuie sa ii lasam de izbeliste, pentru ca ei apartin oficial Romaniei. Dar tot e bine ca incep sa se preocupe si altii. Si totusi e pacat ca nu sunt mai multi oficiali romani preocupati de acest fenomen de recrudescenta a neo-fascismului italian care foloseste rromii din Romania ca justificare pentru o politica retrograda a imigratiei, politica nu doar non-europeana , ci chiar anti-europeana! Dar cati dintre parlamentarii nostri europeni sunt preocupati de asta, in afara de Corina Cretu? Doar inca vreo doi parlamentari europeni care fac parte din PSD si dovedesc ca acest partid continua sa aiba oameni responsabili cu adevarat, formati dupa modelul politic al lui Ion Iliescu.

Ceea ce ma impresioneaza insa este urmatorul aspect: europenii au descoperit abia acum ca rromii nu sunt romani, ci o etnie minoritara europeana, tzigani, gitans, zigeunen, gypsies sau cum se mai numesc ei in alte tari. Rromii sunt deci tzigani europeni. Va marturisesc ca abia acum mi se pare ca incepe procesul de asumare a realitatii acestei etnii care, de cand a fost scoasa din nomadismul traditional, nu a fost inca integrata in societatea europeana, fie aceasta romana, franceza, italiana, spaniola, germana.

Apartenenta la aceasta etnie nu este o rusine si nici nu este ceva blamabil, asa, aprioric, numai pentru ca asa vrem noi. Este o problema ramasa nerezolvata la nivel european. Nici istoria nu le-a fost prielnica, pentru ca au fost considerati mereu inferiori si tolerati, si nici geografic nu au o pozitie fixa, ci, raspanditi in toata Europa, tziganii, rromi sau indiferent cum se numesc ei, au dreptul la o recunoastere clara si la un proces de educatie, de asumare, de integrare.

46 Comments »

  1. Maria, nu te supara, dar am ajuns de rasul lumii. Ne meritam soarta, avem autoritati slabe.

    Comment by Petrisor Socol — May 22, 2008 @ 5:36 pm

  2. @petrisor,

    oare pot sa nu fiu de acord cu tine? Ce sa ne mai miram ca autoritatilr romanesti de acum nu isi asduma cetatenii romani aflati pe teritorii straine, cand nu sunt in stare sa isi asume nici cetatenii aflati pe teritoriul national!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 5:43 pm

  3. Aşa e, au dreptul la integrare… dar mulţi dintre ei, dintre ţigani(pentru că refuz să folosesc cuvântul rrom şi derivatele… el nefiind existent în limba română) nici nu vor să muncească legal… lor le ajunge că pot să fure sau să lucreze cu ziua… asta în România…
    Iar în Italia… nici nu mai spun, cred că toată lumea îţi imaginează care este meseria de bază(furatul)…
    Recunosc că aici am fost destul de rău, dar cam am dreptate…
    Şi ca de obicei la români, îi lăsăm pe alţii să se preocupe de problemele proprii…
    Chestiunea este foarte importantă şi sper ca tot mai mulţi politicieni să se ocupe de ea… măcar cât mai e campanie…

    Comment by Dacy — May 22, 2008 @ 6:26 pm

  4. Dragă Maria,

    Asta chiar e o problemă serioasă. Mă bucur că o abordezi într-un duh de toleranţă. Eu însumi am încercat să combat antisemitismul şi rasismul în media, inclusiv în cea virtuală. Este regretabil că mentalităţile reacţionare sunt încă puternice şi active.
    E interesant ce a păţit şi Victor Ciutacu, fiind “confundat,” intenţionat sau nu, cu susţinătorii Noua Dreaptă.

    Comment by Mihnea Georgescu — May 22, 2008 @ 6:34 pm

  5. @Dacy,

    sigur ca e infiorator ca autoritatile noastre sunt iresponsabile. Si este si cumplit de ofensator ceea ce se intampla in Italia, pt ca ne jigneste pe noi toti romanii. Dar ai perfecta dreptate de fapt, iar oamenii politici ar trebui sa fie in primul rand responsabili si, desigur, competenti. Nu simpatici, ca asta nu ne foloseste la nimic!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 6:36 pm

  6. @Mihnea,

    cei care l-au “confundat” pe Ciutacu cu sustinatorii Noii Drepte cred ca au facut-o la misto, nu puteau fi atat de prosti!
    Cat despre toleranta mea… trebuie sa iti marturisesc ca are si limite.

    P.S. Stii replica aia teribila din filmul MASSADA, unde personajul interpretat de Peter O’Toole spune: “Honour, like patience, has limits”? Pentru mine insa onoarea nu are limite, ci numai rabdarea!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 6:41 pm

  7. Onoarea nu are limite pentru tine… Mă sperii! Eşti pusă pe fapte mari azi!

    Comment by Mihnea Georgescu — May 22, 2008 @ 6:46 pm

  8. Azi si intotdeauna!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 6:49 pm

  9. e grav maria daca tu crezi ca oamenii responsabili se pot forma doar dupa modelul socialistului de iliescovivi. ce te face pe tine sa crezi ca iliescu este singura autoritate morala din romania? doar pt ca se intituleaza sarac si cinstit? eu sunt un om responsabil si nici intr-o 100 de ani nu o sa cred ca iliescovivi e um model demn de urmat pt noi …poate pt beizadelele din primaverii si pt cei dornici de parvenire cu orice pret precum mihnea georgescu, dar pt noi restul, e un model bun de aruncat la cosul istoriei si poate de invatzat din gravele lui erori….

    Comment by neinfectat de comunism — May 22, 2008 @ 6:59 pm

  10. Adrian Năstase s-a lăsat fotografiat împreună cu un controversat afacerist din Ploieşti, Răzvan Alexe, implicat în mai multe scandaluri din lumea interlopă. Fotografia, care îi înfăţişează pe cei doi alături de un copil, a devenit publică în urma unei altercaţii petrecută marţi seara, în faţa sediului PSD din Ploieşti

    Oare este atat de greu de inteles mesajul real al acestei poze?
    Nastase adrian se pozeaza alaturi de acest interlop liber si nepedepsit pentru a le transmite un mesaj de tovarasie si incurajare securist-comunista tuturor interlopilor creati de PSD in Romania,interlopi si mafioti care trebuie sa inteleaga ca infractorul nastase adrian are o putere totala asupra justitiei din Romania.
    Vedeti au la gat cravate rosii in semn de dispret fata de toti romanii sacrificati prin crima iliist-comunista pentru ca mafia lui nastase sa triumfe in tara romaneasca.

    Comment by neinfectat de comunism — May 22, 2008 @ 6:59 pm

  11. Asta am uitat să spun… mă enervează, pur şi simplu faptul că italienii şi o mate parte a europei ne confundă tot mai des cu ţiganii… dacă le spui că eşti român, în gând ei zic:,,aaa, un ţigan de prin România”… asta este mai îngrijorător…
    Noi am ajuns să ne îngrijorăm mai tare pentru ţigani decât pentru români români…

    Comment by Dacy — May 22, 2008 @ 7:05 pm

  12. @Neinfectat,

    eu vorbesc despre modelul politic al presedintelui Iliescu, desi il admir si ca model uman. Nu ai de ce sa consideri asta ca pe ceva grav. Mai grav ar fi daca as considera ca model demn de urmat modelul Traian Basescu, betiv, curvar, mincinos, tradator, etc.
    Sau poate ca tu m-ai pretui mai mult daca as admira acest model? Parca nu imi vine sa cred!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 7:06 pm

  13. P.S. Poate ca si AN a devenit imun la acestia, dupa modelul Traian Basescu, care nu numai ca se pozeaza, ci ii si cununa si ii apara in justitie! Vezi ce face modelul? transmite imunitate!!!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 7:08 pm

  14. @Dacy,

    mesajul ascuns al textului meu este acela ca, slava Domnului, vom scapa de apropierea obligatorie dintre rromi si romani, rromii=tzigani devenind europeni, ceea ce este f bine si ne scapa pe noi, in viitor, de aceasta teribila povara, anatema aproape!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 7:10 pm

  15. Să sperăm că vom putea scăpa…

    Comment by Dacy — May 22, 2008 @ 7:12 pm

  16. Dragă Maria,

    Văd că Neinfectatul mă laudă! Ain’t he cute? 🙂

    Comment by Mihnea Georgescu — May 22, 2008 @ 7:13 pm

  17. @Dacy,

    eu sunt convinsa ca vom reusi!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 7:15 pm

  18. @Mihnea,

    de aia nici nu reusesc sa plec in timp util! ca am vazut cat ii esti de drag amicului neinfectat!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 7:16 pm

  19. Mama mea, refugiată din Basarabia, m – a născut într – o cameră curată dintr – o casă de ţigani din Băileşti, Dolj. Ţiganii aceia s -au bucurat. Tata era pe front, la Odessa, adică în Transnistria! Ghiţă Serdaru, proprietarul casei din Băileşti, mi- a urat din inimă : “Bă, tu trebuie să ajungi ăl mai mare pungaş!“. Ceea ce însemna să ajung o valoare, ca să traduc codul de valori ţigănesc.

    Comment by blogideologic — May 22, 2008 @ 7:16 pm

  20. Eu am inteles ca toti europesedeii sunt la datorie. Cel putin asa zicea Corina. Eu cred ca taberele de tigani de la marginile oraselor italiene sunt un focar permanent pentru viitoare infractiuni. Dar avem un raport al Politiei iraliene sa stim cati dintre cei care savarsesc infractiuni pe teritoriul Italiei sunt romani si cati sunt tigani? Banuiesc ca realizarea unei statistici nu este posibila. Scrie pe pasapoartele lor tigani?. Faza este de unde stim noi ca este vorba despre tigani sau despre romani?

    Comment by Victor — May 22, 2008 @ 9:19 pm

  21. Si ce-ar putea face autoritatile pentru tiganii din Italia( sau alte tari!) Sunt un pic rau acum si deplasat, dar se respira mai bine in Romania decand tiganii au plecat in numar mare dincolo!
    Ca vorbesc unii psd-isti, mare branza! Ce-au facut cand au fost la guvernare pentru tigani? Aceasta etnie are o problema genetica! Acum vad si europenii cum e sa traiesti alaturi de ei! Sunt singura etnie din lume fata de care trebuie sa-ti ascunzi mana in buzunar ca sa nu ti-o rapeasca!
    Sa le dea locuri de munca in Italia? De ce sa se oboseasca cu munca cand prostitutia sau cersitul sunt mai rentabile!
    Niciodata ei nu pot da incredere cuiva! Minoritatea tiganilor este ca majoritatea romanilor si invers!
    Consider ca singura solutie pentru aceasta etnie este ca tiganii inteligenti, scoliti, celebrii, sa-si educe apropiatii si apoi aceia pe altii! Tiganii nu vor sa invete niciodata de la un ne-tigan! Iar atat timp cat organizatiile de lupta impotriva discriminarii nu intervin in a educa protejatii, tiganii vor fi cea mai urita etnie din lume!

    Comment by George M — May 22, 2008 @ 9:36 pm

  22. @blogideologic,

    frumoasa urare ti-au facut! Acum, fara gluma, vreau sa spun ca mi-a povestit o doamna ce a vazut ea in apropierea casei unde sta. Acolo, in proximitatea casei doamnei respective e o casa cu mai multe familii de tzigani. Un tzigan matur facea training cu mai multi pusti ai familiei respective, invatandu-i cum sa fure din buzunare fara sa simta victima. Antrenamentul se facea, – imi spunea doamna respectiva – pe un manechin de croitorie instalat in curtea tziganilor. Daca cel care fura portofelul, in cadrul antrenamentului facea haina sa se miste pre mult, lua bataie. Mie mi s-a parut ca isi faceau in acest fel o competenta, o abilitate de exceptie. Deci oamenii astia pot invata f bine, dar depinde la ce proces educativ sunt supusi!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 10:12 pm

  23. Făcea “training”… Halal “training”! Parcă e o scenă din Dickens…

    Comment by Mihnea Georgescu — May 22, 2008 @ 10:16 pm

  24. @Victor,

    stiu ca europarlamentarii PSD sunt cei mai activi si ma bucura asta.
    In legatura cu romanii din Italia e simplu sa afli care sunt romani pt ca ei se angajeaza in joburi reale, in timp ce taberele de rromi sunt alcatuite din insi care nu au serviciu si traiesc din expediente de tip infractional sau se complac in situatia de asistati social. Nu cred ca autoritatile italiene au vreun dubiu in legatura cu diferentele dintre romani si rromi!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 10:16 pm

  25. @George M,

    eu te cred in ce spui si, intr-un anume fel si eu am impresia ca nimeni nu a inteles aceasta etnie. Exista un decalaj de civilizatie intre ei si restul europenilor, dar nu e neaparat vina lor.
    De aceea e bine ca se implica si autoritatile europene! Poate ca se vor reduce aceste decalaje, si spre binele lor, si, mai ales, spre binele nostru!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 10:21 pm

  26. @Mihnea,

    da, exact asta imi spunea si un englez, ca taberele tziganilor de la Londra ii dau impresia unui film facut dupa Dickens!

    Comment by Maria Barbu — May 22, 2008 @ 10:24 pm

  27. Maria, iti multumesc din suflet pentru aprecierile tale.
    Problema romilor a devenit o problema europeana si sper sa se gaseasca solutii democratice pentru rezolvarea ei.
    Iti doresc numai bine si felicitari pentru articol. Cu drag.

    Comment by corinacretu — May 23, 2008 @ 1:17 am

  28. @Corina,

    si eu iti multumesc tie pentru ca esti prietena mea si esti un europarlamentar de mare tinuta. Sunt extrem de incantata sa vad ca tu ai putertea sa faci din blogul tau o tribuna de dezbatere a problemelor celor mai importante si pe plan national si pe plan european. Bravo!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 1:25 am

  29. Politica aceasta anti-rroma la italieni, deşi bazată pe fascism tradiţional, este menită să mascheze marea problemă a guvernelor italiene de vreo 30 de ani, problema managementului deşeurilor consumeriste. Legal, după anul 2015, toate deşeurile consumeriste din UE vor putea fi aduse în Romania. Însă deja au fost încheiate contracte economice în acest sens, domnul Vanghele ştie mai multe, dar se limitează a vorbi despre mafia gunoaielor de la PDL. Ar fi bine daca domnul Adrian Nastase ar studia atent acel dosar! Pentru ca numai in felul acesta il poate ataca eficient pe Traian Basescu.

    Comment by blogideologic — May 23, 2008 @ 7:13 am

  30. Trebuie sa ne facem curat in ograda.

    Comment by Petrisor Socol — May 23, 2008 @ 11:08 am

  31. @Maria,
    Asta a spus-o foarte clar Basescu cand cu Mailat.

    Comment by ion adrian — May 23, 2008 @ 4:47 pm

  32. Judecand dupa pistolarii craioveni si manuitorii de sabii de prin Braila , e o problema care nu am rezolvat-o nici pe plan national inca.
    Asta nu inseamna ca cetatenii Romaniei si autoritatile, cu distinctiile necesare, nu ar cam fi nevoiti sa isi si ASUME o parte din respectiva chestiune. Tot bobmbandu-ne piepturile mioritice cu atitudini de tipul “hai,mai, italienilor, nu suntem toti tigani” nu inseamna ca am si rezolvat problema
    nu ?

    Comment by WhiteWolf — May 23, 2008 @ 5:27 pm

  33. @blogideologic,

    stiu si eu din surse demne de incredere ca mafia gunoaielor urca pana la fostul primar general din perioada 2000-2004.
    De altfel, sungur s-a deconspirat intr-un moment cand chiar nu era cazul, dar… ce vrei, fiecare pasare pe limba ei piere, spune un proverb intelept!
    Ct despre neo-fascismul italian, el a fost permanent acolo, asteptand sa irumpa!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 6:10 pm

  34. @Ion,

    da, Basescu a spus atunci nise adevaruri, umbrite de unele enormitati!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 6:11 pm

  35. @Petrisor,

    asta e cel mai important, ai dreptate! Daca si-ar face fiecare aceasta curatenie, totul ar merge mai bine!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 6:14 pm

  36. @White Wolf,

    din pacate, ai perfecta dreptate. Exact ce spun si eu in articol, exista o inconsecventa stranie a autoritatilor romane in a face ordine corecta si justitie in cuiburile de tzigani, ori rromi. Aproape ca imi vine sa cred ca se favorizeaza aceasta etnie minoritara, in dauna celei majoritare!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 6:18 pm

  37. Puteti citi pe blogul meu interviul Corina Cretu-Petrisor Socol. Multumesc

    Comment by Petrisor Socol — May 23, 2008 @ 6:28 pm

  38. Multumim, Petrisor, ca ne-ai invitat pe toti!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 6:30 pm

  39. “ordine corecta si justitie in cuiburile de tzigani, ori rromi”
    Este imposibil. Rromii sunt un “popor de reţea”, nu un “popor de ţară”. Ei ameninţă martorii, oricine ar fi, şi oriunde s-ar afla. Cel mai mult suferă însă rromii săraci din partea rromilor mafioţi. Dacă un rrom sărac şi cinstit creşte un porc, în final vin rromi mafioţi şi îl iau.

    Comment by blogideologic — May 23, 2008 @ 8:00 pm

  40. @blogideologic,

    tziganii, rromii, nu sunt un popor. Sunt niste triburi nomade impamantenite fortat si deprivate de civilizatie. Asta e si drama lor si drama noastra, pt ca noi suportam consecintele acestei deprivari.

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 8:39 pm

  41. De ce n-am avea noi probleme si cu minoritatile, cand nici majoritatea nu e unitara. Nu ma mai mira nimic. Mie mi-e tot mai clar ca nu se face nimic in interes national. Oricum eu unul sunt linistit, daca nu-mi voi mai permite sa fiu patriot roman, un loc de patriot sarb ma asteapta oricand. Macar aia stiu una si buna, noi in schimb le stim pe toate si uite unde am ajuns.

    Comment by ciprian blidaru — May 23, 2008 @ 10:54 pm

  42. @Ciprian,

    crezi ca poti schimba asa usor patriotismul? Eu nu ma simt gata de asa ceva, desi in sangele meu sunt tot felul de izvorase! Raman loiala natiunii romane si acestei patrii, chiar daca epoca asta e una penibila!

    Comment by Maria Barbu — May 23, 2008 @ 11:10 pm

  43. Evident ca nu se poate schimba. Mi-am exprimat si eu dezamagirea, la un mod mai mult sau mai putin retoric. Ma bucura faptul ca esti una dintre putinele voci de stanga, care nu se fereste de afirmarea ideii nationale.

    Comment by ciprian blidaru — May 24, 2008 @ 12:14 am

  44. @Ciprian,

    nationalismul meu este suprem, nu extremist. E dus pana la idealism, dar asta nu inseamna ca nu e si pragmatic. Stiu ce formulari trebuie facute, cand, cum, unde si in ce fel pentru ca in sintagmele respective sa fie introdus si interesul national. Stiu cum, de ce si cat trebuie aparata securitatea nationala si identitatea nationala, amandoua facand parte din acel interes de care vorbeam anterior. Sunt mandra de acest nationalism inteligent si responsabil pe care mi l-am asumat. Eu nu sunt nici modesta si nici ipocrita. Imi stiu bine valoarea si de aceea nu am nici un fel de jena in a spune ce cred. De altfel, acest tip de curaj il ai si tu.

    Comment by Maria Barbu — May 24, 2008 @ 12:23 am

  45. Problema rromilor n-a fost nici o dată rezolvată în România şi nunumai în România. Ei au rămas o comunitate la marginea societăţii. Sunt şi excepţii, medici, cadre didactice la toate nivelurile, avocaţi, dar aceştia sunt o excepţie.
    Masa mare de rromi-cetăţni români, azi cetăţeni ai UE, pune probleme în toată Europa, obişnuită pînă nu de mult numai cu Festivalul Tzigănesc, Folk & artizanat.
    Intoleranţa actualului Guvern Italian, a ridicat problema rromilor de la nivel bilateral la nivel European.
    Tot răul spre un BINE; Europa va trebui să găsească o rezolvare Comunitară problemei.

    Comment by George Gross — May 24, 2008 @ 12:45 pm

  46. @Blogideologic,
    Ti-am scris ceva pe firul anterior unde am avut discutia.

    Comment by ion adrian — May 24, 2008 @ 3:59 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: