MariaBarbu Blog – IDEAL şi CREAŢIE

April 6, 2008

Liderii NATO si liderul Rusiei

Filed under: Leadership,Politica,Punct de vedere — Maria Barbu @ 3:46 pm

Summit-ul NATO de la Bucuresti a prilejuit cateva revelatii din perspectiva leaderhip-ului politic si de securitate. Mai inainte de orice altceva, am putut constata cu oarecare stupoare, o Alianta Nord-Atlantica aflata in deruta, din cauza slabiciunii liderilor sai si a contextului politic international creat in principal de SUA. Deruta Aliantei a fost foarte vizibila, mai ales prin incapacitatea coerentei de decizie vizand largirea spre estul periculos, aderarea Ucrainei si a Georgiei fiind considerata ori inadvertenta ori generatoare de tensiuni.

In fata acestei situatii, Summit-ul de la Bucuresti a fost o incercare, oarecum disperata, de a da in lume un mesaj de solidaritate a statelor membre NATO cel putin in fata terorismului international, ceea ce s-a si reusit. Faptul ca in Afganistan si Irak se continua alimentarea cu trupe a teatrelor de razboi si ca se configureaza un nou front in Iran, a fost practic victoria majora a leadership-ului american, care a utilizat si continua sa utilizeze NATO ca pe o organizatie patronata majoritar de SUA.

E adevarat ca pe micile probleme, cum a fost admiterea acum ori mai tarziu a Macedoniei, sau formularea finala privind Ucraina si Georgia, si-au facut jocul de orgolii si puterile europene, prin liderii acestora, Franta si Germania parand sa recupereze ceva din demnitatea pierduta in ecuatia de dominare pe care Europa o are cu America.

Dar, dincolo de toate acestea, NATO a parut sa raspunda, nemarturisit, la comenzile subliminale dictate de Rusia. Liderii NATo s-au jucat de-a dominatia si decizia si coerenta doar in primele doua zile ale Summit-ului de la Bucuresti, pentru ca in a treia zi sa se dezvaluie completa lor supunere, stranie aproape, la comenzile liderului de la Kremlin.

Putin s-a dovedit a fi vedeta incontestabila a Summit-ului de la Bucuresti, in ciuda faptului ca liderul de acum al Rusiei este la sfarsitul mandatelor sale! Putin s-a dovedit a fi singurul lider politic care stie sa puna deschis pe tapet problemele politice si de securitate, astfel incat pozitia sa de forta sa fie vizibila, directa si fara echivoc.

Si asta, in timp ce liderii NATO isi tot cautau cuvintele, astfel incat ipocrizia politica ajunsese la un apogeu greu de suportat. Depasit poate doar de Traian Basescu, ale carui afirmatii pareau sa acrediteze ideea ca abia acest Summit a luat act de importanta strategica a Marii Negre! Trist si deceptionant acest mod de a iti prezenta interesele, in timp ce lectia liderului Rusiei a fost aceea a sustinerii directe, clare si puternice a intereselor nationale, mai presus de orice!

45 Comments »

  1. Dragă Maria,

    Ce fel de lider crezi că este Putin?

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 3:48 pm

  2. @Mihnea,

    Putin este un lider lucid si puternic. Faptul ca provine din servicile secrete il face sa fie un foarte bun cunoscator al resorturilor ascunse ale politicii si sa se poata juca ca un invingator pe tabla de sah a intereselor strategice si de securitate!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 3:51 pm

  3. @Maria,

    Pun această întrebare deoarece ştiu că ai expertiză în domeniul leadershipului politic.

    Dar şi din alt motiv. Până de curând, preşedintelui Băsescu i se reproşa, de către noi, cei de stânga, faptul că ar fi un mic Putin, că ar vrea să imite o dictatură a la Putin etc.

    Din articolul tău, cu care sunt întru totul de acord, reiese că Putin este un lider puternic, aşa cum ai subliniat, iar Băsescu unul slab.

    Cred că diferenţa dintre cei doi ţine nu de dragostea pentru democraţie a lui Băsescu, ci din impotenţa acestuia de a urma până la capăt modelul putinian.

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 3:56 pm

  4. @Mihnea,

    ceea ce numesti tu impotenta lui Basescu nu tine ata de incapacitatea de a urma modelul lui Putin, ci de incapacitatea de a urmari si promova interesele nationale ale Romaniei. Adica incapacitatea de a fi un adevarat lider prezidential!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:04 pm

  5. @Maria,

    De acord, dar, privind lucrurile din punctul de vedere al lui TB, cred că tare şi-ar mai dori să fie un mic Putin! Cât doreşte să satisfacă interesele naţionale, nu ştiu… Dar Putin ar vrea să fie! Ai văzut cât de slugarnic şi emoţionat (“it iz ă… ăăă… plejăr…”) era faţă de cel pe care îl înjura cu câteva zile înainte…

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 4:06 pm

  6. @Mihnea,

    Putin este un lider autentic. Basescu, din pacate, nu poate fi decat eventuala caricatura a acestuia, ceea ce inseamna ca se poate concentra doar pe imitarea persopanei si nu pe responsabilitatea pe care si-o asuma un lider adevarat si implicat!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:16 pm

  7. @Maria,

    Exact! Aici doream să te aduc! Riguros adevărat.

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 4:18 pm

  8. @Mihnea,

    din pacate pentru Romania!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:20 pm

  9. @Maria,

    Aici s-ar putea deschide o altă discuţie… Nu vreau să abuzez de timpul tău, dar nu crezi că “fiecare Ţară are conducătorii (liderii 🙂 ) pe care îi merită?”

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 4:22 pm

  10. @Mihnea,

    partial, este adevarat, dar in rest depinde enorm de context, de momentul politic adica si de abilitatea personajului politic, care poate avea o retorica atat de demagogica incat sa induca in eroare milioane de oameni. Ceea ce s-a si intamplat!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:26 pm

  11. Sammit -ul bucureştean al NATO s-a caracterizat în primul rând prin democratizarea organizaţiei, dacă până la prezentul sammit hotătârile s-au luat în primul rând în funcţie de interesele americane, dacă până la Bucureşti NATO a însemnat voinţa SUA de data asta se poate considera că NATO s-a schimbat, NATO s-a europenizat, NATO s-a democratizat.
    Faptul că nu s-a putut trece nici peste voinţa Greciei de a se admite intrarea Macedoniei în acest grup select chear şi fără a îndeplinii toate condiţiile de promovare ar trebuii să dea mai mult de gândit comentatorilor de politică externă care s-au obişnuit să gândească doar în cheia pro şi contra SUA sau Rusia.

    Comment by radupress — April 6, 2008 @ 4:29 pm

  12. @Maria,

    Dacă Băsescu este apreciat de milioane de români tocmai pentru “retorică”, fie ea şi “demagogică”, înseamnă că îşi merită soarta! Nu vreau să fiu cinic, dar…

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 4:30 pm

  13. @radupress.

    este f adevarat ce spui, dar in acelasi timp aceste atitudini au pus in evidenta si fragilitatea echilibrului decizional al Aliantei! Cel putin eu asa interpretez acest tip de situatii.

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:41 pm

  14. @Mihnea,

    cred ca esti mai mult realist decat cinic. Sper insa ca se va produce si trezirea din aceasta vraja demagogica si populista, nu se poate altfel!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:42 pm

  15. @Maria,

    Aici eu cred că tu (noi, dacă vrei…) ai (avem)un rol extrem de important… revoluţia informatică a blogurilor va duce la înfrângerea lui Băsescu, pentru că blogosfera este de stânga, fapt confirmat chiar de inamicii politici. Avem o armă foarte puternică, o armă care nu exista în anul 2004, din păcate. Este semnificativ faptul că personalităţi precum Preşedintele Iliescu sau Adrian Năstase au înţeles şi şi-au asumat această provocare…

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 4:46 pm

  16. @Mihnea,

    aceasta lupta trebuie dusa fara orgolii si fara mize mici. Interesul national cere eliminarea politicienilor farseuri, a retoricii false, a mafiei politice care submineaza echilibrul politic si social al Romaniei. Acesta este marele tele!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 4:55 pm

  17. @Maria,

    Întru totul de acord.

    Comment by Mihnea Georgescu — April 6, 2008 @ 4:56 pm

  18. @Mihnea,

    ma bucur! Poate ca in acest fel se va reusi realizarea unei solidaritati puternice si constructive!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 5:09 pm

  19. Maria, democraţia nu se caracterizează printr-o perfectă organizare a deciziilor, nu este asa de eficientă din punct de vedere decizional precum e dictatura.
    Lui Putin i-a fost uşor să il numească succesor pe Medvedev, Bush nu va reuşii să lase moştenire preşedenţia SUA nici măcar propriului partid.
    Marele câştig pe care l-a adus democraţia în luarea deciziilor nu este rapiditatea şi organizarea ci este JUSTEŢEA deciziei caracterul oportun al deciziei.
    Decizia luată într-un sistem democratic are marele avantaj de a fi decizia cea mai liplită de factorul arbitrar.

    Comment by radupress — April 6, 2008 @ 5:11 pm

  20. @radupress,

    corect ce spui. Trecerea Nato de la semi-dicatatura americana la democratia decizionala este un fapt remarcabil in sine, dar este inca o faza de tranzitie pt Alianta. Europa are nevoie sa se emancipeze de dominatia americana si sa devina un jucator puternic si decis. Mai are inca de luptat pt aceasta pozitie! Dar este important pasul facut, fara indoiala.

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 5:20 pm

  21. Maria, cred că perioada următoare va fi decesivă în această derecţie cu atât mai mult cu cât după părerea mea la Casa Albă se va instala Barack Obama care va trebuii să rezolve în primul rând grava problemă a economiei americane iar la Moscova proeuropeanul Medvedev va prelua întreaga putere de la Putin, tradiţia nu va fi încălcată nici de data asta la Kremlin.

    Comment by radupress — April 6, 2008 @ 5:39 pm

  22. @radupress,

    da-mi voie sa nu cred ca americanii vor aduce la Casa Alba un negru cu prenume islamic, iar in legatura cu Medvedev sa nu fiu atat de convinsa ca este un proeuropean! Politica are o foita aparenta democratica sub care este un strat gros de agresivitate si dictat.

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 5:45 pm

  23. Maria, cu Obama sau cu Hillary sau chear cu bătrânul McCain america are o problemă acută – economia. Ori şi cine vine la Casa Albă va avea această problemă iar rezolvarea ei nu va mai permite o politică americană prea mult implicată pe plan internaţional ci o concentare mai mare spre interior.
    Dacă americanii vor urmării şi rezolvarea problemelor externe aceasta nu se poate realiza fără implicarea mai activă a europenilor, de aici mă gândesc că europenii au şansa creşterii rolului lor în politica globală.
    Cât despre Rusia ea este ombilical dependentă de tehnologia şi banii europeni în aceeaşi masură în care şi europenii depind de energia rusească. Mai devreme sau mai târziu UE va trebui să urmeze Germania în demersul ei de apropiere faţă de Rusia.

    Comment by radupress — April 6, 2008 @ 6:10 pm

  24. @Maria

    Imi plac citatele celebre. De aceea am sa fac urmatatorul comentariu legat de articolul tau, care mi-a placut f mult:

    Basescu :

    “Intotdeauna sa imiti comportamentul invingatorilor atunci cand pierzi” – Anonim 🙂

    si

    “Nu este nimic mai demoralizator decat un lider care nu poate argumenta clar de ce facem ceea ce facem” – James Kouzes si Barry Posner

    SUA :

    “Folosirea fortei directe este o solutie atat de simplista pentru rezolvarea problemelor, incat de regula este folosita doar de copiii mici si de marile natiuni” -David Friedman

    Putin:

    “Arta de a fi lider presupune sa stii sa spui NU, ci nu DA. Este foarte usor sa spui DA. ” – Tony Blair

    Comment by vbabiciu — April 6, 2008 @ 6:17 pm

  25. Traian Băsescu? Cine este ăsta? A, bufonul regelui. Regele fiind poporul, care uite că nu a ştiut ce să aleagă. Sau a ştiut, doar că nu s-a săturat de circ. Pâine oricum nu are…

    Comment by DeMaio — April 6, 2008 @ 6:28 pm

  26. @radupress,

    oricine va ajunge la Casa Alba va avea obligatia sa sustina America in pozitia de lider mondial, chiar daca perioada unipolaritatii a trecut deja si incepe cea a multi-polaritatii. Europa are sansa de a deveni putere globala doar indepartandu-se de America si facand o acuatie cu Rusia, fara a ceda insa presiunilor acesteia, pt ca atunci nu ar face decat sa schimbe dominatia americana cu cea ruseasca, ceea ce este inconvenabil pt Europa si stupid.

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 6:38 pm

  27. @Victor,

    sunt extraordinare citatele date de tine!

    Imi plac teribil vorbele de duh, si am incercat eu insami sa scriu niste apoftegme(=aforisme).

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 6:39 pm

  28. @DeMaio,

    e f adevarat ca romanilor, ca legitimi urmasi ai Romei, le place circul, dar e de datoria noastra sa ii trezim din aceasta stare de transa si sa le aratam ca circul nu poate inlocui niciodata painea!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 6:41 pm

  29. Putin e stapanul, clar. Si asta nu am zis-o eu, ci un om ceva mai inteligent ca mine, ma rog, aproximativ 🙂

    Comment by Oana — April 6, 2008 @ 7:03 pm

  30. @Oana,

    Putin este un model de stapan, nu cred ca este Stapanul! Dar modelul lui este atat de puternic si de performant incat ceilalti lideri palesc in comparatie cu el. Testamentul tzarului Petru I inca functioneaza perfect!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 7:06 pm

  31. Nici eu nu văd o cedare a europenilor în faţa ruşilor ci o necesară democratizare a Kremlonului şi o apropiere de spatiul americano-european.
    Adevăratul pericol care se va prefigura va fi cel asiatic care ameninţă să răstoarne întreg edificiul.
    Dacă în prezent musulmanii reprezintă un pericol potenţial ridicat în relaţia cu civilizaţia iudeo-crestină adevăratul pericol vine din expozia demografică, economică şi nu în ultimul rând expansionistă a civilizaţiei chineze şi indiene.
    Dar probabil că va mai trece un secol pentru asta, acum putem doar specula fără a avea certitudini.
    Singura certitudine pe care o văd în prezent este că trebue să înteţim munca de lămurire cu cei care mai cred că Basescu mai reprezintă ceva pentru poporul român.

    Comment by radupress — April 6, 2008 @ 7:11 pm

  32. @radupress,

    perfect adevarat ce spui tu.

    Si, bineinteles, munca de lamurire a romanilor pt a nu mai ceda falsitatii si minciunilor lui Basescu este o datorie de onoare fata de aceasta tara in care traim!

    Comment by Maria Barbu — April 6, 2008 @ 7:29 pm

  33. @Maria,

    Nu mai postezi nimic?

    Comment by Mihnea Georgescu — April 7, 2008 @ 7:07 pm

  34. Daca blestemata de matusa Tamara nu i-ar fi donat averea aia misterioasa probabil ca A. Nastase si-ar fi numarat linistit ouale la Cornu si si-ar fi scris in tihna memoriile de ministru de externe al Romaniei unde sa fiu cinstit a excelat intr-o perioada delicata pentru tara.

    Ca prim ministru insa a fost nimic altceva decit un Don al interlopilor si Capo al celui mai corupt guvern al Romaniei post decembriste.

    Pina si Ion Iliescu era inspaimintat la cit se fura in timpul guvernului A. Nastase 7 case.Cind vine vorba de Justitie alesii raspund in cor cu acelasi stereotip – hartuiala politica.

    Totusi Nastase nu va ajunge la parnaie niciodata pentru ca:
    are statutul de adversar politic ideal vis-a-vis de reprezentantii partidelor care sunt impotriva PSD-ului. In campaniile electorale nu trebuie decat sa i se redeschida dosarele pentru a-i afecta popularitatea (si implicit pe cea a partidului). Dupa vot, ancheta “moare” pana la urmatoarele alegeri.
    Ca sa “rupa pisica” Nastase tre’ sa iasa din politica, sa se retraga. Lucru pe care l-a incercat insa, nu i-a mers. Dito, pentru restul gastii din PSD

    Comment by neinfectat de comunism — April 7, 2008 @ 7:13 pm

  35. @Mihnea,

    de ce esti atat de nerabdator? “Putintica rabdare, stimabile!”

    Comment by Maria Barbu — April 7, 2008 @ 10:05 pm

  36. @radupress,

    voi citi cu placere!

    Comment by Maria Barbu — April 7, 2008 @ 10:06 pm

  37. @Maria,

    Mărturisesc că sunt cam nerăbdător…

    Comment by Mihnea Georgescu — April 7, 2008 @ 10:08 pm

  38. @neinfectat de comunism,

    ma asteptam sa faci un efort de a spune ceva despre articolul postat de mine, pentru ca aceste texte-flasneta vad ca le pui peste tot. Te rog, daca vrei sa mai vii pe aici, sa faci efortul intelectual, de care cred ca esti capabil, si sa spui si altceva! Pt ca altfel e inutil, plictisitor si penibil!

    Comment by Maria Barbu — April 7, 2008 @ 10:11 pm

  39. @Mihnea,

    multumesc. E un semn de interes extraordinar!

    Comment by Maria Barbu — April 7, 2008 @ 10:12 pm

  40. maria multi sunt oricum off topic. daca ai de gand sa ma cenzurezi doar pt asta, ma astept sa fii consecventa si sa ii cenzurezi pe toti cei ce sunt off topic.

    Iata ce zice DNA despre cazul Nastase
    În dosarul Zambaccian, Adrian Năstase este acuzat pentru luare de mită în formă continuată, şantaj şi trafic de influenţă, Dana Năstase este inculpată pentru complicitate la luare de mită şi alte două infracţiuni, iar Irina Jianu (fostă şef la Inspectoratul de Stat în Construcţii) şi Cristian Mihail Vasile (administrator Eurografica), sunt inculpaţi pentru dare de mită.

    Anchetatorii au stabilit că, în perioada 2002-2004, soţii Năstase ar fi introdus în România, ilegal, prin intermediul societăţii SC Vertcon SA din Bacău, 12 containere cu bunuri achiziţionate din China. Bunurile reprezentau materiale de construcţie, obiecte şi instalaţii sanitare, piese de mobilier, articole electrice şi electrocasnice, dar şi obiecte de decor şi uz casnic pentru dotarea imobilelor situate în Bucureşti, str. Muzeul Zambaccian 16, sector 1 şi str. Cristian Tell 15, sector 1, precum şi pentru imobilul din comuna Cornu-judeţul Prahova.

    Mărfurile au fost cumpărate din centre comerciale (bazare) fără acte, fiind transportate şi depozitate la sediul Ambasadei României din China, într-un hotel dezafectat. Pentru ca bunurile respective să fie introduse în România, soţii Năstase ar fi apelat la firma Vertcon din Bacău, pentru a ascunde identitatea reală a beneficiarilor şi pentru a crea aparenţa că importurile se efectuează cu respectarea legislaţiei vamale. Irina Jianu ar fi întocmit documente false – facturi, certificate de calitate şi conformitate, packing list-uri – pe baza cărora mărfurile respective au fost aduse şi vămuite în România

    Comment by neinfectat de comunism — April 7, 2008 @ 10:28 pm

  41. @Neinfectat de comunism,

    tocmai pt ca te declari neinfectat, as vrea sa te dovedesti la fel de critic si de plin de acribie in analizarea fraudelor facute si de partea portocalie a politicii romanesti! Astept cu interes sa te dovedesti obiectiv, critic si cu adevarat neinfectat de influenta politica si de putere!

    Comment by Maria Barbu — April 7, 2008 @ 10:37 pm

  42. La prima vedere, as putea spune ca este o analiza pertinenta a evenimentelor ce au avut loc la Bucureşti in săptămâna ce a trecut. Sunt interesante ideile pe care le vehiculezi, dar cred ca ar trebui sa aiba o anumita coerenta ce tine de politica globala, mai mult, decât de percepţii externe ale unor analişti amatori.

    Cred ca este important sa vedem exact in ce context s-a desfăşurat Summit-ul NATO de la Bucureşti. Acesta a avut doua obiective principale: primul este legat de extinderea alianţei, iar cel de-al doilea l-a reprezentat posibilitatea suplimentarii trupelor in Afganistan. In subsidiar, trebuiau atinse o serie de problematici care se vor gasi pe agenda următorului summit NATO ce va avea loc la anul. Acestea sunt posibila aderare a Ucrainei si Georgiei, reuniunile NATO-Ucraina si NATO-Rusia, întâlnirile bilaterale dintre tarile membre ale NATO – pentru a cădea de acord asupra viitorului Aliantei, reuniunea EAPC si altele.

    Nu cred in folosirea de termini absolute, cum ar fi “încercare disperata … de a da mesaje” sau “victorie majora” sau “demnitate pierduta” etc. In politica globala, exista in primul rand interese, pe baza cărora se fac mutările de pe tabla de şah. Fiecare tara îşi are interesele naţionale proprii. Fiecare tara negociază in cadrul reuniunii Consiliului Nord Atlantic pentru poziţia cea mai buna din punct de vedere politic si militar. Faptul ca au fost luate anumite decizii care, pentru unii “analişti militari sau politici” au reprezentat eşecuri “majore”, nu fac decât sa arate amatorismul lor in politica globala. Din punctul meu de vedere, cred ca Alianta Nord Atlantica a arătat ca este vie, ca in cadrul eu se pot negocia poziţiile tarilor membre si nu ca mecanismul s-a blocat o data ce o tara a spus NU. In ultima instanţă, NATO rămâne singura organizaţie internaţională, interguvernamentala pan-europeana, in care mecanismul de luare a deciziilor in materie de intervenţii armate funcţionează foarte repede. In ceea ce priveşte Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei (pentru Grecia) si Macedonia (pentru restul tarilor), răspunsul era previzibil, dar acesta face obiectul altei discuţii.

    Faptul ca Putin a fost prezent la Bucureşti, era de asemenea de aşteptat. Mai ales ca a fost negociata venirea lui. Întâlnirea de la Soci a prilejuit discutarea rezultatelor Summit-ului si pregătirea întâlnirii dintre aceştia la Summit-ul G7 + 1 din Japonia.

    Nimic nu este întâmplător in politica globala. Evident ca oamenilor le sunt prezentate faptele in aşa fel încât sa se uite la diferite posturi de televiziune, talk-show-uri sau altele de genul acesta si sa ajungă la concluzia ca a fost un eşec politic si “internaţional”. Pentru cei care nu au fost implicati, probabil ca le este mai uşor sa critice decât sa vadă realitatea.

    Comment by Scorpius — April 7, 2008 @ 10:37 pm

  43. P.S: @maria & everybody 🙂

    Comment by Scorpius — April 7, 2008 @ 10:37 pm

  44. @Scorpius,

    asa cum ai vazut, acest post este pus sub semnul unui punct de vedere, ceea ce inseamna ca am declarat din start un anume subiectivism.
    Poti sa fii sau nu de acord cu mine!

    Comment by Maria Barbu — April 7, 2008 @ 10:43 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: