MariaBarbu Blog – IDEAL şi CREAŢIE

March 29, 2008

CE ESTE DECEPTIA

Filed under: Dileme,Sinele ascuns — Maria Barbu @ 6:19 pm

Oamenii sunt construiti sa transforme schema oricarui eveniment in ceva pozitiv, iar daca realitatea nu ii sustine, atunci contradictia dintre schema pozitiva pe care o vrea sufletul si schema negativa pe care o inregistreaza ratiunea duce inevitabil la o stare numita deceptie.

Deceptia reprezinta in general incapacitatea noastra de analiza corecta a realitatii si de adaptare a universului personal la exterior. Ceea ce ne inconjoara, fie ca este vorba despre oameni, fie ca este vorba despre evenimente, nu are in nici un fel obligatia de a raspunde asteptarilor noastre, iluziilor noastre, schemelor noastre prefabricate.

Daca din confruntarea dintre interioritate si exterioritate rezulta deceptia inseamna ca exista o grava eroare in sistemul nostru de perceptie si de apreciere. Pe plan personal, eroarea este data de iluziile pe care ni le facem in legatura cu un om sau cu o situatie care antreneaza sentimentele noastre, dar pe plan social ori politic, vinovati nu suntem oare tot noi, lasand iluziile si proiectiile noastre sa se substituie ratiunii dar si realitatii insesi?

Orice ar fi, deceptia este un esec personal, o stare de neimplinire si de inadecvare. Este o suferinta care ar trebui cumva transformata si fructificata in sensul perfectionarii propriilor noastre instrumente intuitive, rationale, sentimentale, cu scopul de a nu mai repeta erorile si de a nu mai suporta, daca se poate niciodata, aceasta traire umilitoare si nedemna care este deceptia!

22 Comments »

  1. Grecii spuneau că începutul înţelepciunii este uimirea.
    La români, pare să fie decepţia, mintea românului cea de pe urmă… Un popor decepţionat este un popor care începe să vadă adevărul.

    Dă Doamne, Românilor, decepţii!

    Comment by Mihnea Georgescu — March 29, 2008 @ 6:36 pm

  2. @Mihnea,

    poate ca ai dreptate. Deceptia inseamna practic realizarea inadecvarii intre ceea ce ai crezut si ceea ce este real, deci e posibil ca, din punct de vedere politic, deceptia sa devina pentru romani o sansa pentru schimbarea in bine!

    Comment by Maria Barbu — March 29, 2008 @ 7:07 pm

  3. O fi, dom’le. Da’ eu cred că de fapt decepţia e o dihanie care mănâncă din buzunarele ornitorincilor. Iar ei nici nu-şi dau seama. Decepţia are culare portocalie şi hăhăie fără rost. Aia e.

    Comment by Mordechai — March 29, 2008 @ 8:12 pm

  4. @Mordechai,

    aceea este Marea Deceptie, cumplita, sinistra si aproape letala!

    Comment by Maria Barbu — March 29, 2008 @ 8:23 pm

  5. Nu cred in deceptii! Deceptia este un feedback, sec, neutru, a carui traire noi ii atribuim sens si valoare. Depinde deci de fiecare dintre noi ce alege in confruntarea cu rezultatul actelor si optiunilor tale… Eu aleg mere sa nu fiu deceptionat. Pentru ca n-am de ce…

    Comment by gmmail — March 29, 2008 @ 8:40 pm

  6. Traire umilitoare? Nu cred ca poate fi umilitoare. Deceptia ne ajuta sa ne perfectionam felul in care vedem lumea si oamenii, asa cred. Pentru ca daca nu am fi niciodata dezamagiti, deceptionati, nu am reusi sa facem totusi diferentele intre ceea ce creaza inevitabil sufletul nostru si ceea ce este in realitate.
    Oricum ar fi, e un sentiment teribil de care oamenii slabi profita pentru a cadea in depresie!

    Comment by Dana — March 29, 2008 @ 8:42 pm

  7. @gmmail,

    eu mai traiesc din cand in cand cate o deceptie, dar ma regrupez rapid. Ceea ce imi interzic insa este dezamagirea, pe care o consider o forma de prostie, pt ca ea dezvaluie faptul ca te-ai amagit. Deceptia este cred eu mai complexa decar dezamagirea, pentru ca este rezultatul unei interactiuni, intre tine si realitate!

    Comment by Maria Barbu — March 29, 2008 @ 8:47 pm

  8. @Dana,

    iti multumesc pentru analiza pe care ai facut-o si care mi se pare f pertinenta. Da, si aceste trairi pot fi trepte pentru evolutia interioara, in functie de capacitatea noastra de a fructifica ceea ce iti dezvaluie ele!

    Comment by Maria Barbu — March 29, 2008 @ 8:49 pm

  9. Maria, dar fara deceptii, pana la urma, nu am mai lupta sa ajungem si mai sus. Eu cred ca o deceptie = un sut in fund si stii cum se zice, nu? 😀

    Comment by Oana — March 29, 2008 @ 11:28 pm

  10. @Oana,

    sunt complet de acord cu tine, dar, asa cum am mai spus, cu conditia sa si invatam ceva din aceste deceptii!

    Comment by Maria Barbu — March 29, 2008 @ 11:51 pm

  11. Fiecare deceptie este cate o lectie de viata. Eu asa cred, Maria. Ca deceptia ne doare dar mai apoi ne poate ajuta. Sa mergem mai departe. Sa nu mai facem aceeasi greseala inca o data. Important este insa cat investim in cei care, pana la urma ne deceptioneaza. Daca vorbim de persoane si daca tu ai crezut in ele neconditionat si le-ai pus sufletul in palma – atunci da, e dureros. Dar nici atunci nu trebuie sa ne izolam, cum suntem tentati dupa o mare deceptie personala.

    Comment by corinacretu — March 30, 2008 @ 2:33 am

  12. “Ma deceptionezi, dar nu-mi pierd increderea, imi pun mari sperante in forta ta de a invinge” asa-i spun fiului cand are un esec. Dar mie cine-mi spune ? Tatal meu nu mai e.
    Deceptia se naste din prea mari sperante.

    Comment by omu' — March 30, 2008 @ 12:43 pm

  13. Maria,
    Adaug ca nu este numai o diferenta de perceptie, ci putem fi si inselati deliberat sau implicit si de aici vin deceptiile cele esentiale, caci cu celelalte ne mai impacam incercand sa evoluam noi.
    De altfel pe un fir mai vechi ai marturisit o astfel de deceptie.
    Din motivele expuse si de tine si de mine, aproape intodeauna am pastrat in sinele meu o rezerva potentiala si nedeclarata fata de raportul posibil intre realitate si asteptari.
    Poate ca astfel m-am ferit de mari deceptii dar probabil ca si de reversul lor.

    Comment by ion adrian — March 30, 2008 @ 2:01 pm

  14. @Corina draga,

    ai spus foarte frumos si foarte adevarat, ca fiecare deceptie poate fi o cale spre un mai inalt prag al launtrului nostru. Da, asa cum spui si tu, cu conditia ca dupa o mare deceptie sa nu ne retragem si sa nu renuntam la a comunica cu ceilalti!

    Comment by Maria Barbu — March 30, 2008 @ 2:56 pm

  15. @omu’,

    si eu sunt intotdeauna gata sa dau sfaturi bune altora, mai mici sau mai mari decat mine, dar eu, atunci cand imi este greu, prefer sa ma retrag in mine insami, sa analizez deceptia si sa incerc sa o fructific, chiar daca durerea sufleteasca e vie!

    Comment by Maria Barbu — March 30, 2008 @ 2:59 pm

  16. @Ion,

    cred din tot sufletul ca suntem datori fata de propria noastra viata sa nu ne pierdem increderea si nici capacitatea de a fi fericiti, pentru ca, de cele mai multe ori, dupa o mare deceptie personala, oamenii intra intr-o stare de depresie care nu le mai permite sa mai aiba trairi frumoase.

    Comment by Maria Barbu — March 30, 2008 @ 3:03 pm

  17. Personal nu vad rostul unei deceptii. Aduce cu sine o incarcatura negativa de care slava Domnului, romanii nu duc lipsa. Mai cred ca traim o deceptie continua…Originea deceptiei in ceea ce ma priveste consta in oamenii care populeaza aceasta tara si care in imensa lor majoritate sunt surse, sau posibile surse pt o viitoare deceptie. Unul din mentorii mei imi spunea candva : Mai bine sa inveti din greselile altora decat sa inveti pe propria ta piele ce inseamna sa gresesti.

    P.S. Acum am descoperit blogul tau Maria. Ti-am intors vizita 🙂 Imi plac articolele tale. Ai substanta.

    Comment by vbabiciu — March 30, 2008 @ 5:20 pm

  18. @vbabiciu,

    bine ai venit! Eu te-am urmarit pe blogul Corinei si m-am amuzat ca presedintele Iliescu ne-a combinat intr-un raspuns, asa incai m-am hotarat sa iti fac o vizita si nu regret!
    Stiu ca ai dreptate, dar eu indraznesc sa traiesc si in lumea mea ideala, asa incat nu numai ca evit deceptiile, dar pot continua sa iubesc Romania si natiunea asta din care facem parte si care, din pacate, se degradeaza tot mai mult!

    Comment by Maria Barbu — March 30, 2008 @ 8:29 pm

  19. Maria, eu abia acum am vazut raspunsul Presedintelui. Mi-a placut f mult. Mai ales sfarsitul : “comuniune a romanilor independent de structurile statale actuale.”

    Comment by vbabiciu — March 30, 2008 @ 9:20 pm

  20. @Victor,

    trebuie sa recunosti ca e fantastic de concentrat si de abil Presedintele! Eu tin f mult la dansul, mai ales ca in 2000-2003 ne-am vazut mereu si am lucrat pentru perfectionarea retoricii politice, dar si pt ca tinem unul la celalalt, eu fiind doar poeta si eseista atunci. Il exasperam cu ideile mele nastrusnice! Dupa aceea am intrat in doctoratul de leadership, pe care l-am terminat odata cu sustinerea tezei in decembrie 2006 si acum sunt mult mai echilibrata si mai stapana pe domeniu. Dar tot am ramas cu o doza masiva de artist nazdravan, dupa cum poti vedea si de pe blog!

    Comment by Maria Barbu — March 30, 2008 @ 9:46 pm

  21. Maria, da intr-adevar Presedintele este de departe cel mai bun in materie de retorica politica. Dar si in materie de strategie politica. Asta ma face sa consider ca sansele PSD ului de a-si imbunatati scorul electoral substantial depind si de revenirea la conducerea executiva a tandemului Iliescu-Nastase.

    Nu am stiut ca il cunosti personal pe Presedinte. Si acum nu mai lucrezi cu Domnia sa?

    In ce te priveste mi se pare foarte interesanta personalitatea ta in care se regaseste o Marie poet dar si o Marie doctor in leadership.

    Comment by vbabiciu — March 31, 2008 @ 11:50 am

  22. @Victor,

    imi face placere ca gasesti interesanta combinatia dintre cele doua domenii care ma intereseaza. Pezia este vocatia mea iar Leadership-ul este un domeniu care ma pasioneaza.
    Cat despre presedintele Iliescu, eu raman o persoana apropiata cu sufletul de domnia sa. Sunt un gen extrem de independent si ma straduiesc sa imi construiesc un destin in felul meu mai special. Inca nu stiu ce imi va aduce viitorul, dar nu ma voi dezice niciodata de afectiunea pe care i-o port presedintelui Iliescu.

    Comment by Maria Barbu — March 31, 2008 @ 9:13 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

