MariaBarbu Blog – IDEAL şi CREAŢIE

January 25, 2008

Proletcultismul SAR – un model negativ

Filed under: Cultura,Dileme,Lumea de azi — Maria Barbu @ 11:22 pm

(Dedic acest articol amicului Mihnea Georgescu.)

Later edit. I-as adauga si pe Moshe&Mordechai in dedicatie.

Din pacate pentru democratie, pentru cultura si chiar pentru bunul simt, o asociatie, abuziv auto-intitulata Societatea Academica Romana – SAR, practica o vanatoare de intelectuali la fel ca proletcultistii. Cine nu este de parerea celor cativa insi care alcatuiesc aceasta asociate sunt excomunicati rapid, cu o judecata sumara si executati in temeni grotesti.

Eu cred ca aceasta SAR este urmasa de drept a comisarilor bolsevici care trimiteau intelectuali de elita la Canal ori in puscariile comuniste. Altii sunt de parere ca cei de la SAR ar fi de orientare fascista.

Ce este insa si mai cumplit este faptul ca acest model de atitudine intelectuala si de comportament politic pare sa faca scoala, creindu-si adepti si printre intelectualii democrati, ceea ce ma intristeaza enorm.

In sfera ideilor ar trebui sa domneasca armonia, cretivitatea, echilibrul si generozitatea. Singurul criteriu operant ar trebui sa fie valoarea si nu orientarea ideologica, ori preferinta politica.

Trecerea infectiei de la mahalaua politica la sfera intelectuala este impardonabila. Daca este sa avem o atitudine ferma si responsabila, atunci tocmai aceasta intoleranta ar trebui condamnata cu fermitate.

Apelul meu catre toti bloggerii, care sunt in cea mai mare parte intelectuali, este acesta: NU DEVENITI NICI FASCISTI, NICI PROLETCULTISTI. RAMANETI VOI INSIVA, NU CEDATI LA NICI UN FEL DE MANIPULARE!

Advertisements

36 Comments »

  1. Mulţumesc pentru dedicaţie!

    Comment by Mihnea Georgescu — January 25, 2008 @ 11:24 pm

  2. @Mihnea
    Cu toata prietenia, in scopul inalt al innobilarii vietii culturale si politice romanesti!

    Comment by Maria Barbu — January 25, 2008 @ 11:26 pm

  3. @Maria Barbu
    Sunt animat de acelaşi ideluri nobile ca şi tine.

    Comment by Mihnea Georgescu — January 25, 2008 @ 11:28 pm

  4. @Mihnea,

    stiu, de aceea ti-am si facut aceasta dedicatie.
    Pentru ca esti un om capabil de lucruri mari.Mi-as dori sa nu cazi prada unor atitudini care par riguroase, dar sunt doar rigide! Sper ca m-ai inteles!

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 12:00 am

  5. @Maria Barbu
    Cu siguranţă. Mulţumesc pentru atenţia pe care mi-o acorzi. Eşti un om de o mare deschidere sufletească.

    Comment by Mihnea Georgescu — January 26, 2008 @ 12:03 am

  6. Si tu, Mihnea, esti un om cu un potential extraordinar.

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 12:19 am

  7. bine ochit:
    noua “tovarasa ana”,avand alaturi “poetul toma” si alti luptatori de nadejde impotriva :deviationismului,pactizarii cu dusmanul de clasa,etc..

    Comment by ingi — January 26, 2008 @ 7:55 am

  8. […] Vă citesc, dragii mei. Mulţumesc Maria Barbu, Moshe & Mordechai şi Cristi Scutaru pentru […]

    Pingback by Ion Ianoşi despre evrei şi comunism « Mihnea Georgescu — January 26, 2008 @ 9:21 am

  9. […] sunt calomnia, limba taioasa si raspunsul in doi peri. Sincer, nu inteleg cum se potriveste Maria Barbu in toata povestea aceasta, deoarece candoarea ei se potriveste mai bine cu un post caldut […]

    Pingback by Nu tot ce zboara se mananca « Degeabatologie — January 26, 2008 @ 11:21 am

  10. Despre SAR si activitatea ei din ultimii ani nu stiu prea multe. Apreciez insa sincer indemnul din final: “Apelul meu catre toti bloggerii, care sunt in cea mai mare parte intelectuali, este acesta: NU DEVENITI NICI FASCISTI, NICI PROLETCULTISTI. RAMANETI VOI INSIVA, NU CEDATI LA NICI UN FEL DE MANIPULARE!”

    Comment by cristi — January 26, 2008 @ 12:03 pm

  11. Eu ştiam că SAR se cheamă valoarea radiaţiilor emise de telefonul mobil. Pe româneşte, “rată de absorbţie specifică”.
    Acum văd că SAR-ul ăsta nu este doar despre unde electromagnetice, căci văd că vrea să absoarbă suflete. Ciudată treabă. Mi-e silă. Şi ai dreptate, Maria, fascismul şi proletcultismul nu sunt de noi.

    Comment by DeMaio — January 26, 2008 @ 1:14 pm

  12. Nu cunosc conducătorii SAR-ului, dar după cum înţeleg sunt din vechea nomenclatură, şi nu din elita de azi. P Ă C A T !

    Comment by George Gross — January 26, 2008 @ 4:02 pm

  13. “Altii sunt de parere ca cei de la SAR ar fi de orientare fascista.”

    Cuvantul “fascist” si-a pierdut orice conotatie politica inca de prin anii 30-40. Este doar un cuvant peiorativ si atat. George Orwell scria un articol interesant pe tema asta. E ca si dictonul antic Homo homini lupus est. Fiecare este fascist pentru inamicul lui.

    http://orwell.ru/library/articles/As_I_Please/english/efasc

    Comment by machiavellian — January 26, 2008 @ 6:00 pm

  14. @ingi,

    nu-i asa ca si tie iti evoca ceea ce noi am cunoscut doar din carti: acea epoca sinistra a proletcultismului, cand orice intelectual de alta opinie sau orientare decat cea bolsevica era practic expulzat din sfera profesionala, “demascat” si condamnat la ani grei de puscarie?
    Mie imi este pur si simplu groaza de aceasta recrudescenta a proletcultismului sub masca unei drepte pseudo-democratice!

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 8:55 pm

  15. @Mihnea,

    iti multumesc pentru ca m-ai mentionat. Asa cum am mai scris aici, eu sunt dintr-o familie mixta romano-evreiasca dar sunt crestina ca religie. Am invatat ebraica acum cativa ani si mi s-a propus sa tin la Universitatea din Ierusalim un curs despre Legea veche vazuta dinspre Legea noua! Si, asa cum am punctat si prin titlul antologiei mele de poezie, “Sunt Fiica Regelui David”, in sens spiritual, in sens poetic, in sensul binecuvantarii divine. Cel putin eu asa simt!

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 8:59 pm

  16. @machiavellian,

    m-a impresionat caracterizarea ta! Mi-ar face placere sa ne cunoastem cu adevarat.

    P.S. Am scris un comentariu mai amplu pe blogul tau.

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 9:01 pm

  17. @cristi,

    e foarte important sa ne depasim resentimentele.
    Trebuie sa mizam doar pe valoarea personala si pe constructivitea demersului intelectual, fara sa ne jignim in mod nepermis unii pe ceilalti din cauza optiunilor politice.
    Este impardonabil sa repetam si noi ceea ce au facut comunistii bolsevici.

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 9:06 pm

  18. @George,

    conducatorii SAR se considera a fii SINGURII care reprezinta elita intelectuala de azi, si tocmai asta este inacceptabil.

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 9:08 pm

  19. @machiavellian,

    da, in fiecare dintre noi zace o fiara, un mic fascist, cum spune si unul dintre teoreticienii de leadership. Si e pacat.

    Comment by Maria Barbu — January 26, 2008 @ 9:09 pm

  20. Da,dar,SAR nu aude,nu se considera,ei spun numai ca au dreptate si sunt reprezentativi. Ai dreptate Maria Barbu,este nevoie de oameni ca tine,cat mai multi.

    Comment by mircea.f — January 27, 2008 @ 9:48 am

  21. @Maria,
    În cazul în care SAR este un “Club exclusivist închis”, trebuie înfiinţat un nouClub, Club de avangardă care să-i concureze şi să-i pună la punct.

    Comment by George Gross — January 27, 2008 @ 10:03 am

  22. @George,

    exact la asta ma gandesc si eu. Sincer.

    Comment by Maria Barbu — January 27, 2008 @ 1:35 pm

  23. @DeMaio,

    iarta-ma ca nu ti-am raspuns pana acum, dar commentul tau era in “ghearele” Akismet.

    Imi place grozav analogia pe care ai facut-o intre cele doua SAR! Superb!

    Comment by Maria Barbu — January 27, 2008 @ 1:51 pm

  24. @Mircea F,

    multumesc pentru apreciere.

    Comment by Maria Barbu — January 27, 2008 @ 1:52 pm

  25. ma cherie,
    ai dreptate!
    am vazut-o pe tov.ana intr-o emisiune tv. cum il bloca la mantinela pe adrian ursu cand incerca si el sa dezvolte o idee.asa mi-am reamintit de o intamplare asemanatoare,desfasurata cu 10 ani in urma la tv 1,cand invitat era presedintele iliescu.

    Comment by ingi — January 28, 2008 @ 4:07 pm

  26. @ingi,

    vai de mediul cultural romanesc daca se intoarce proletcultismul!

    Comment by Maria Barbu — January 28, 2008 @ 7:32 pm

  27. “….Trebuie sa mizam doar pe valoarea personala si pe constructivitea demersului intelectual, fara sa ne jignim in mod nepermis unii pe ceilalti din cauza optiunilor politice.”
    …asta ai spus dumneata mai sus. Am dat peste aista blog via un comentariu de-al tău referitor la Umberto Eco, unde spuneai ceva de genul ….Eco….acest impotent funciar……Cartărescu, onanistul. Să înţeleg că fraza de mai sus e valabilă doar pentru anumite momente ale zilei?

    Comment by mangaloy — February 1, 2008 @ 8:18 pm

  28. @mangaloy,

    ai vazut si contextul in care spuneam asta. Eco este un tehnician si nu un geniu, iar Cartarescu este un malaxor de cuvinte, un onanist literar, daca apelez la un limbaj mai nu neaparat mai frust, fara sa vreau sa jignesc pe niciunul dintre ei. Exista totusi si libertatea opiniilor, iar a face un astfel de comentariu nu este o ofensa, te rog sa ma crezi. Judeca-ma si tu, dar nu pentru o singura afirmatie, ci cauta mai atent pe blogul meu ori in cartile mele, nu sari asa, fara sa ma cunosti. E pacat.
    Te astept oricand cu comentarii.

    Comment by Maria Barbu — February 1, 2008 @ 9:25 pm

  29. dacă aveţi răbdare, urmăriţi posturile din seara asta de la articolul despre Eco-cel-tehnician.
    http://careeste.blogspot.com/2008/01/umberto-eco-de-profesie-inginer-literar.html#comments
    În mare, am spus că lumea poate fi descrisă în diverse moduri (diverse vocabulare), dar că nici unul nu trebuie considerat vocabularul-perfect-şi-final în care această descriere poate fi făcută. Dacă aţi observat, scriitori ca Faulkner, Nabukov, Rorty,Eco. Celine, Vatimo au reinventat, fiecare după puterile sale, modul de a descrie lumea. A spune că o carte nu e frumoasă apriori pt nu-ţi place faptul că refuză să creadă într-o metafizică a cuvântului de genul celei expuse de Radu Iliescu in articolul său este la limită, a refuza o parte din lume doar pentru că este descrisă într-un vocabular care nu îţi este familiar. Iar asta e dogmă.
    P.S. De prin anul 68, a început în lumea aiasta o modalitate de descriere a ei numită postmodernism

    Comment by mangaloy — February 1, 2008 @ 10:55 pm

  30. @mangaloy

    ar trebui sa citesti ultima mea carte “Postmodernismul, liderii si crizele”.

    Comment by Maria Barbu — February 2, 2008 @ 1:04 am

  31. CARTI PENTRU ANTIPROLETCULTISTI

    Autoaparare psihica. Cum sa devii imun la manipulare

    Secretul sabiei de foc. Sau Cum e cu putinta Fenomenul Legionar

    Eminescul politic. Invierea Neamului intru Mihai Eminescu

    Spre Eminescu. Raspuns romanesc la amenintarile prezentului si la provocarile viitorului

    Maresalul Ion Antonescu si Corneliu Zelea Codreanu

    Comandantii legionari Mota si Marin. Testamentele lor politice

    Nicolae Iorga – Testamentul politic

    Cu drept de libera copiere toate.

    Comment by Vilhelmina — February 4, 2008 @ 12:32 pm

  32. @Vilhelmina,

    multumesc pentru link-uri.

    Comment by Maria Barbu — February 4, 2008 @ 5:56 pm

  33. Ion Iliescu nu mai este preşedinte. Update yourself!
    Sincer, dacă mai faci vrun comentariu dezgustător referitor la cât de om bun mare benefic e serviabilul Iliescu si discipolul mihneangeorgescian de lentă putrefacţie amoroasă, o să consider că articolul tău despre reporterii pro/anti e chiar lipsit de orice urmă neuronală

    Comment by mangaloy — February 19, 2008 @ 5:42 pm

  34. @mangaloy,

    de ce nu reusesti sa fii reverentios? Esti la mine acasa, pe blogul meu, asa incat te rog sa fii civilizat asa cum stiu ca poti sa fii. Parerea mea despre presedintele Iliescu este cea exprimata si nu cred ca securitatea de azi ma poate trimite in inchisoare pentru aceasta parere!
    Cat despre Mihnea Georgescu, nu e aici locul sa vorbesti despre el. Fii, te rog, inteligent si decent, pentru ca am vazut comentarii ale tale care mi-au dovedit ca ai putea sa fii astfel. Astept sa iti exprimi orice opinie, oricat de contrara opiniilor mele, dar exprimata frumos. Esti de acord? daca nu reusesti, nu mai veni aici si gata.

    Comment by Maria Barbu — February 19, 2008 @ 9:25 pm

  35. INCA O CARTE PENTRU ANTIPROLETCULTISTI:

    Drumul Doinei. Arma cuvantului la Mihai Eminescu

    Comment by Vilhelmina — March 25, 2008 @ 12:49 pm

  36. @Wilhelmina,

    multumesc din nou!

    Comment by Maria Barbu — March 25, 2008 @ 4:53 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: