MariaBarbu Blog – IDEAL şi CREAŢIE

January 12, 2008

CRIZE SI CATASTROFE – destin sau scenariu?

Filed under: Dileme,Lumea de azi,Politica — Maria Barbu @ 12:03 am

Sa mai vorbesc si eu despre ce se intampla acum in politica romaneasca? Ce sa spun? Ce oripilata sunt? Ce caracter distructiv are acest circ? Cine are interesul de a destabiliza permanent echilibrul politic al acestei tari? Si de ce? E un interes personal sau e un alt tip de interes, care presupune ceva mult mai nociv? Exact acum, cand suntem intr-o cursa contra cronometru pentru organizarea Summit-ului NATO la Bucuresti, seful Statului declanseaza o criza de proportii si cu niste consecinte inca greu de anticipat, dar cu siguranta nu doar negative ci posibil catastrofale.

Care ar putea fi ratiunea ascunsa a acestui nou scandal? Sa fie oare Traian Basescu un ageamiu? Un naiv care e mai preocupat de avionase, vaporase si de joculetul lui de-a securistii si procurorii? Sau e mult mai grava situatia? Nu cumva modelul de lider al lui Traian Basescu se sprijina prea mult pe serviciile secrete, acolo unde a reactivat multi securisti bolsevici pe care i-a folosit in timpul crizei ostaticilor? Dar daca acesta este modelul de lider al domnului presedinte, stiti ce presupune asta? Vreti sa va citez din studiile de leadership care au analizat acest model, eminamente distructiv? Cititi si spuneti-mi daca recunoasteti aceste trasaturi, pentru ca, daca le putem regasi la modelul intruchipat de Traian Basescu, atunci nu cred ca e bine deloc.

„În cadrul unui astfel de model de leadership „viciat” de dependenţa de crize, puterea politică se sprijină enorm pe puterea serviciilor de informaţii, pe care le manipulează în scopuri improprii, ilegale şi imorale. O astfel de relaţie strânsă între puterea politică şi puterea acestor servicii nu aduce însă liderului care mizează pe ea nici siguranţă, nici imunitate, nici garanţia unei perpetuări a unui contract ce se dovedeşte de cele mai multe ori a fi extrem de volatil şi de periculos. Această relaţie nu se supune regulilor unei dinamici fireşti, pentru că susţinerea reciprocă se bazează pe manipulare şi pe un raport tensionat pentru supremaţie, din care niciodată liderul nu a ieşit în profit, decât pentru o perioadă limitată de timp.

Această relaţie, pe care liderul mizează prea mult, poate produce în timp o ruptură între liderul politic care o adoptă şi restul societăţii, ruptură care se adânceşte din ce în ce mai mult, până când puterea informaţiilor nu mai susţine puterea politică, devenită periculoasă pentru securitatea naţională, şi serviciile secrete îşi pot face un titlu de glorie din ajutorul pe care îl dau forţelor ce doresc înlăturarea de la putere a liderului prea corupt, ori prea îmbătat de putere şi devenit indezirabil pentru întreaga naţiune. Nimeni şi nimic nu mai poate opri atunci căderea liderului ce se credea atotputernic, şi care, conducând din criză în criză, devine atât de schizoid încât pare să participe la propria sa anihilare.

În strategia de criză a liderului pe care îl vedem ca fiind un model negativ nu sunt cuprinse neapărat şi alternative pentru salvarea sa în caz de eşec politic, pentru că acest model de lider nu are capacitatea de a prevedea un eşec obiectiv ori o cădere personală. Unele dintre simptomele puterii paranoice se regăsesc la lideri care nu suportă existenţa opoziţiei şi care pregătesc minuţios „execuţia” politică a adversarilor, ori la liderii care suferă de o megalomanie împinsă până la limite inacceptabile pe plan internaţional, punând serios în pericol securitatea naţională.

Liderul politic care mizează pe strategii de conducere vicioase, de tipul celei „de criză”, se poate simţi în competiţie cu puterea economică naţională ori cu lideri ai altor importante instituţii ale statului, ceea ce poate declanşa imediat mecanisme de represiune ori de răzbunare, mascate abil sub aparente crize, interpretate demagogic în favoarea liderului respectiv. Liderii de acest fel pot fi mari actori ai scenei politice, lideri cu charismă reală, dar desfiguraţi în fapt de lipsa de morală.”

Advertisements

34 Comments »

  1. Am scris şi eu câte ceva despre NATO. Mă plângeam acolo, ironic, că niciodată nu ni se spune niciodată nimic. Dl. Paşcu spunea, îngrijorat, că nu suntem pregătiţi, ceilalţi vorbesc de caracterul cald al românilor. Cine să mai înţeleagă adevărul? Chiar daca îl aflu, cum să-l mai înţeleg? Între timp văd că se face numirea Răduţei Dana Matache la Ministerul Afacerilor Eterne, se dau cadou săbii lui Jaap de Hoop Scheffer…

    Comment by Bibliotecaru — January 12, 2008 @ 12:55 am

  2. @Bibliotecaru,

    eu am probabil alta perceptie a Aliantei, pentru ca fac analize/sinteze politice si de securitate pentru Nato.

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 1:12 am

  3. Spuneam undeva ca sunt intrebari care nu se pun.
    De exemplu:
    – de ce e zapada alba?
    – de ce e apa uda?
    – de ce n-are ursu coada?
    – de ce e rece cand e frig?
    – de ce face Basescu scandal?

    Astea toate sunt intrebari fara rost. Pur si simplu iei lucrurile ca atare si nu te mai intrebi.
    Shalom!

    Comment by Mordechai — January 12, 2008 @ 2:48 am

  4. Sa nu dramatizam, nu e cazul, sunt convins ca vom fi gazde primitoare si recunoscatoare, se vor decerna si medalii, poate vom avea si un ministru al justitiei, un altul va fi suspendat sau cercetat iar dupa trei zile uitat si abandonat.

    Comment by radupress — January 12, 2008 @ 4:32 am

  5. Maria:

    de abia am venit acasa este 10:30PM la mine. In timp ce servesc un late supper (fugar) citesc ultimul articol de pe blogul tau si-ti multumesc pt aceasta excelenta sinteza.

    Despre Basescu, nu-i greu de anticipat: cum isi trage asa va ajunge. De fapt, nu-si trage a bine.In mod clar este cel mai vasal presedinte al SERVICIILOR, din ultimii 18 ani.

    In timp ce Iliescu se impotrivea scenariilor de la Cluj (cand Ro era sa devina teatru de razboi in locul vecinilor), lui Basescu i se gadila simtul puterii. Iar el are mare pofta de putere; mult mai mare decat Iliescu si Constantinescu la un loc.

    Din pacate, nivelul de educatie al poporului Roman este destul de scazut; de aceea Romanii se pot identifica foarte usor cu modelul liderului “marlan”. Sorry, eu sunt biolog, nu ma pricep la definitiile fine din Sociology and Political Science; spun ce simt.

    Multi oameni cititi, au fost pacaliti de actualul presedinte, fiind recompensati cu frimiturile de la masa marlanilor. Nu dau nume, dar acestia sunt ORBITOR de ridicoli si raporteaza FINAL orice concluzie “stiintifica”, astfel incat, electoratul sa ramana cu gura cascata. Trist!

    Intrebarea este: se vor trezi la timp oamenii de rand? Cum va fi afectata ceata marlanilor de Roamania de inevitabila cadere a Republicanilor (de peste Ocean)?

    Cand vei avea timp, joaca-te cu prognoza alegerilor din USA si da-ne si noua de stire, despre cum vezi tu evenimentele actuale; cum se vor reflectata ele in viitorul actualilor “reactivati” de Romania. Bineinteles ca nu-i va pasa nimanui de Basescu (personal) ci de instituria Presedentiei Romaniei.

    Thanks,
    CJ

    Comment by Dr C — January 12, 2008 @ 6:03 am

  6. http://en.rian.ru/russia/20080110/96042274.html

    Comment by MIMI — January 12, 2008 @ 10:02 am

  7. Adrian Nastase este un gentleman,

    “Un gentleman ne peut s’intéresser qu’à des causes perdues…”

    Comment by MIMI — January 12, 2008 @ 10:24 am

  8. Cred că aşa se întâmplă atunci când eşti un măscărici. Din punctul meu de vedere, nenea preşedintele îşi conduce ţara exact aşa cum făcea cu navele. Tatăl meu a fost marinar şi povestirile sale despre comandanţi şi colegi seamănă foarte mult cu atitudinile pe care le dezvoltă acest aşa-zis preşedinte. Am ajuns să regret că Ion Iliescu nu mai poate candida, măcar din punctul de vedere al faptului că aveam parte de un preşedinte care nu căuta să inflameze. Cred că am mai spus, nu sunt adeptul bunicuţei, dar sunt de părere că este singurul om politic pe care îl are România din 1989 încoace.
    Aş putea spune mai multe despre eşecuri, obiective, capacităţi sau toate celelalte. Până acum, a reuşit să se salveze de fiecare dată, chiar dacă în clipa referendumului a suferit şi pierderi grele. Nu cred că va mai dura mult până ce va ajunge să se înfrângă singur. Şi el, şi sistemul din care face parte vor cădea, nu pentru că nimeni nu va mai avea încredere în ele, ci pentru că ele nu vor mai avea încredere în nimeni…

    Comment by DeMaio — January 12, 2008 @ 2:27 pm

  9. @DeMaio

    este foarte interesanta analiza ta si cu argumente pertinente. Aspectul legat de incredere este fundamentul intregului esafodaj de leadership, cu atat mai mult cu cat liderul prezidential din Romania este ales si nu desemnat de Parlament. Asa incat, inteleg ca in perioada urmatoare ne putem confrunta cu o schimbare de raporturi intre actualul presedinte si electorat, atat potentialul cat si realul suferind modificari substantiale.

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 4:17 pm

  10. Basescu de trei ani incoace , joaca tot mai prost rolul de presdinte al tarii.Se pare ,asa cum spui ca joaca cum i se canta , desi eu am unele retineri. Basescu nu s-a obosit sa-si schimbe si nici cosilierii lui sa-i schimbe , stilul de munca de la Primaria Capitalei .Cat a fost primar am retinut episodul cu cainii aparati de B.B. si suspendarea Consiliului general .In campania pentru primarie, in 2004 , spunea -‘dati-mi primaria si consiliul’ .Basescu nici acum nu intelege rolul opzitiei intr-o democratie sanatoasa . Modelul tau de lider dependent de criza i se potriveste si nu ma bucur, fiidca mai avem doi ani pana la alegeri. Analistul I. Boda spunea , referindu-se la discutiile prin scrisori dintre presedinte si premier ,ca salvarea vine din demisia unuia dintre ei .Ar trebui amandoi sa demisioneze !

    Comment by omu' — January 12, 2008 @ 4:21 pm

  11. @Mordechai,

    Shalom, prietene. Ai dreptate, da nu putem ramane doar in starea de comtemplare. Ne cheama realitatea, nu crezi?

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 4:22 pm

  12. @radupress,

    eu nu dramatizez, doar teoretizez pentru a intelege mai bine realitatea, iar daca e nevoie, pot sa actionez.
    Ma bucur insa ca esti optimist!

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 4:25 pm

  13. @CJ,

    bine ai revenit dragul meu.Iti doresc un an 2008 minunat, cu implinirea a tot ce crezi tu ca merita. Ma bucur ca ai decelat adevarurile cuprinse aici, care sunt obiectve si nu subiective, asa cum pa sa creada cei mai multi dintre romani.

    O sa te ascult si voi tenta si o analiza a alegerilor prezidentiale din America, dar mai am nevoie sa le privesc inca un pic. E acolo un joc de imagine, o tentativa de transfer intre iluzie si realitate care pare sa fie o premiera politica mondiala.De aceea vreau sa fiu cat mai atenta, dar voi dedica un articol viitor acestei teme.

    Te imbratisez si te mai astept.

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 4:31 pm

  14. @omul,

    asa cum spui si tu, presedintele nu stie sa intre in dimensiunile functiei. A ramnas cu aceleasi fixuri ca pe vremea cand era primar, ceea ce e descuranjant si periculos. Si asta e doar un aspect al problemei, pentru ca in spatele acestei incapacitati exista din pacate lucruri mult mai cumplite care se pot intampla.

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 4:34 pm

  15. @MIMI= Fanel Porumbaru= Stefan Radoveanu,

    pentru numele lui Dumnezeu, doar stiti ca apare si IP-ul computerului si pot f usor sa imi da seama cine este persoana si unde se plaseaza ea, plus ca am acces la acele zone. Nu uitati ca doctoratul meu este si in informatii!

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 4:37 pm

  16. Multumesc, Maria.

    Fie ca acest an sa-ti lumineze calea si sa-ti deschida noi spectre de influenta pozitiva pe plan personal si profesional (daca nu cumva cele doua perspective se intrepatrund ca si la mine).

    Citesc pagina ta, a lui AN si inca doua trei site-uri aproape zilnic, dar nu am timp sa comentez. Sunt cu voi tot timpul, din umbra. Si va urez din tot sufletul sa reusiti schimbarea mentalitatii romanilor privind politica de stat sau a calitatilor pe care ar trebui sa le aiba alesii lor. De i-ati convinge macar pe cei care mai au sperante; cu restul va fi mai greu (si-au pierdut speranta ca politicienii lucreaza in slujba lor, si-au devenit o masa amorfa fara opinie, manipulata chiar prin tacerea ei).

    Cu prietenie,
    CJ

    Comment by Dr C — January 12, 2008 @ 5:30 pm

  17. @CJ,

    te simt ca pe un prieten drag si iti marturisesc dorinta mea intensa de a reusi in acest demers. Vreau sa schimbam in bine aceasta tara, acest neam, aceasta istorie. Cred ca oricat de putin am reusi sa miscam din loc aceasta realitate romaneasca, in cerul instelat se vor produce modificari miraculoase pentru noi toti.
    Te imbratisez cu multa prietenie,

    Maria

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 5:42 pm

  18. Ai spus că lucrezi la acea instituţie capabilă să strânagă 1oo.ooo de oameni. Începe să fie nevoie stringentă de ea. În ce stadiu se mai află această instituţie?

    Comment by Bibliotecaru — January 12, 2008 @ 5:58 pm

  19. @Bibliotecaru,

    daca in primele 3 luni ale acestui an nu se vor inspaimanta oamenii f rau de ceea ce se petrece in politica, atunci putem face minuni!

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 6:32 pm

  20. P.S. Avem posibilitatea, dar pentru ca ea sa se transforme in realitate, avem nevoie de o perioada de liniste. Roaga-te sa se intample aceasta liniste!

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 6:33 pm

  21. Ei da exact de actiune este nevoe si mai putin de o teoretizare abstracta.
    Situatia este mult prea clara pentru toata lumea dar lipseste strategia

    Comment by radupress — January 12, 2008 @ 8:41 pm

  22. @radupress,

    stiu ca e nevoie de strategie, dar ceea ce este scandalos este faptul ca lipseste un leadership politic strategic. Liderii nostri conduc tara “dupa ureche” sau dupa toane, ceea ce este iresponsabil si periculos. Dupa cum se vede!

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 8:49 pm

  23. @

    15

    Stimata Doamna,

    Am 5 posturi in reseau, la mine in casa vin foarte multi prieteni, un apartament de 250 mp si un studio de servici,imi face ce o placere când privesc nouvelele pe internet.
    Cred ca nu au deranjat si nu stiu pe ce nume s-au exprimat
    Cele spuse desigur IP confirma
    Este foarte adevarat, nu stiu unde este problema ?

    Cred ca ati urmarit discursul lui Tony BLAIR, extraordinar.

    Saptamâna care vine se anunta si mai excitanta ca cea trecuta, OMAR, Renate WEBER la justitie, Profesorul, si omul politic de la Buzau.

    O seara buna.

    Comment by Stefan RADOVEANU — January 12, 2008 @ 10:14 pm

  24. @Dle Radoveanu,

    indiferent care este explicatia, eu nu imi fac probleme. Analiza stilistica este cea care imi dezvaluie adevarul. Si nu numai…

    Astept cu interes sa comentam evenimentele care vor veni.
    A bientot.

    Comment by Maria Barbu — January 12, 2008 @ 10:20 pm

  25. Eu cred ca liderchipul politic din orisice tara se conduce dupa doua criterii fundamentale si anume urmarirea scopului de a ajunge la putere adica la resurse iar o data indeplinita aceasta conditie se trece la punctul doi – pastrarea puterii.
    Daca la punctul unu e mai usor,mai o promisiune, mai o minciuna, momentul adevarului se consuma in exercitiul actului de guvernare in care daca nu se pastreaza echilibrul intre interesul national si cel de partid si inplicit cel personal iar mijloacele de guvernare nu tin seama de valorile morale ale societatii se ajunge la rasturnarea puterii.
    Ecuatia e simpla, solutiile se cunosc, mai e nevoe de echipa care sa o puna in practica.

    Comment by radupress — January 13, 2008 @ 1:19 am

  26. @radupress,

    in primul rand vreau sa iti spun ca leadership = modalitate de conducere politica, si asta inseamna ca el se desfasoara dupa luarea puterii. Din pacate, in Romania, liderii par sa aiba impresia ca leadership inseamna modalitatea de a ajunge la putere, ca dupa aceea sa isi bata joc pur si simplu de tara si de natiune. Sunt multi care au procedat asa, inclusiv liderul prezidential actual.
    Ai perfecta dreptate cand spui ca liderii care nu tin cont de interesul national trebuie inlaturati de la putere si asta se intampla peste tot in lume. Cu cat se lasa mai mult in functiune un leadership bazat pe crize, cu atat mai mult se fragilizeaza intreaga societate, ajungandu-se de la crize la catastrofe, asa cum am spus si in titlu.
    Ai deja o strategie elaborata pentru iesirea din aceasta situatie, generata de un leadership bazat pe crize? As fi curioasa sa o aflu.

    Comment by Maria Barbu — January 13, 2008 @ 1:48 am

  27. Eu sunt pregătit sa fac minuni, tocmai pentru că mă înspăimânt de politica românească.

    Comment by Bibliotecaru — January 13, 2008 @ 11:34 am

  28. Depinde ce faci cu scaunul politic pe care la-i obtinut. Gentlemanul il paraseste cind scaunul nu-l serveste, adica cind nu poate sa-si respecte mandatul pe care l-a primit. Politicienii se indragostesc de scaun si fac orice pentru al mentine.
    Ca sa se ajunga la gentleman-iut in politica, dupa cum spun englezii o sa mai treaca vreo 500 de ani, dupa exemplul britanic

    Comment by George Gross — January 13, 2008 @ 12:49 pm

  29. @Bibliotecaru,

    pot sa te rog sa imi trimiti, eventual pe email, niste date mai amanuntite despre tine?

    Comment by Maria Barbu — January 13, 2008 @ 1:41 pm

  30. @George,

    a fi gentleman in Romania de azi este semn de slabiciune, nu ai observat asta? Ca si o femeie care e o lady! Aceste modele nu sunt doar marginalizate, ci si ridiculizate si chiar… exterminate. Domina mitocanul, grosierul si chiar sceleratul. Oameni fara respect fata de principii, fata de morala ori fata de valori. Traim o adevarata apocalipsa politica si numai Dumnezeu ne mai poate da puterea de a iesi din ea!

    Comment by Maria Barbu — January 13, 2008 @ 1:45 pm

  31. Sa facem in primul rand o deosebire intre tactica si strategie.
    Strategia este un plan pe termen lung, pentru a atinge un anumit obiectiv. Ce inseamna acest lucru de fapt? Strategia este ideea, conceptul care va da directia. De exemplu strategia leaderchipului de a se mentine la putere.
    Tactica se refera la mijloacele practice folosite pentru a realiza strategia.
    In ceea ce priveste liderchipul, adica echipa care va prelua puterea, ea nu se creaza ad hoc in momentul castigarii alegerilor ci se pregateste din timp in cadrul unui partid sau aliante de partide cu valori democratice comune.
    Spre exemplificare nu s-a putut realiza o echipa de conducere in alianta DA desi sunt doua partide de centru-dreapta din cauza conceptiilor democratice diferite. In timp ce PD-ul se supune unei discipline stricte unde deciziile se iau intr-un cerc restrans sau chear la varf la PNL situatia este diametral opusa. Deciziile se iau in echipa, sunt permise exprimarile diferitelor curente, cu o mai mare deschidere spre baza partidului.
    Revenind insa la problema de baza care este in deffinitiv cresterea calitatii lidershipului politic in ciuda aparentelor ea nu se poate realiza de la varf ci de la baza societatii prin constientizarea maselor, educatie politica, decodificarea manipularii politice.
    Doar alegerile facute in cunostiinta de cauza pot rafina clasa politica.

    Comment by radupress — January 13, 2008 @ 1:57 pm

  32. @radupress,

    sunt absolut de acord cu tine. De altfel, atunci cand am facut efortul de a imi da doctoratul in leadearship, am facut asta la Universitatea de Aparare si am acceptat sa dau toate examenele dure pe care le presupun disciplinele militare, cum este strategia, deci stiu bine aceste lucruri.
    Ce spui tu in finalul comentariului este ceea ce ma preocupa in mod deosebit si anume nevoia de a face eforturi concertate pentru a decodifica leadership-ul politic unei mase cat mai mari de oameni, care numa asa pot sa aleaga in cunostinta de cauza.

    Comment by Maria Barbu — January 13, 2008 @ 3:05 pm

  33. Cum se spune Răbdare şi Tutun. Gentleman în Politică, după încă cîteva alegeri va fi un ATU. Suntem membrii ai UE, şi falsele în politica locală sunt admonestate în forurile internaţionale. Dacă educaţia de acasă nu-i suficientă, atunci vom primi restricţii care ne vor obliga, şi-i păcat.

    Comment by George Gross — January 13, 2008 @ 7:50 pm

  34. @George,

    ne trebuie multa rabdare si mult tutun!
    Dar sunt extraordinar de optimista, orice date oribile mi-ar servi realitatea politica romaneasca, pentru ca eu cred in destinul national!

    Comment by Maria Barbu — January 13, 2008 @ 7:53 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: