MariaBarbu Blog – IDEAL şi CREAŢIE

November 8, 2007

Leapsa desteapta – CE (si cum) CITESC

Filed under: Cultura,Sinele ascuns — Maria Barbu @ 10:22 pm

Acum putin timp l-am cunoscut, pe blog, pe Radu Iliescu, de la care am primit aceasta leapsa. Nu stiu cum arata Radu, dar pot sa marturisesc ca il iubesc, cu mintea, cu sufletul, pentru ca e un calator printre carti, si, dupa cum il simt eu, un om de caracter, un fel de anahoret al bibliotecilor. Leapsa asta ma confrunta inainte de toate cu Maria fetita, adica eu insami pe la 11 ani , cand un profesor de romana a descoperit ca scriu poezie si, cum era convins ca am vocatie de Poeta, cu majuscula cum spunea el, m-a pus la treaba: la citit carti cu sacul. Da, ati citit corect. Cu sacul, pentru ca imi dadea cate un sac de carti pe saptamana pentru citit.

La inceput, le alegea el. De la antici si pana la moderni, m-a indopat cu carti, timp de vreo 3 ani, dupa care a plecat din micul orasel moldovenesc in care vietuiam eu atunci spre un oras mai mare. Dupa plecarea lui, am continuat sa citesc, zi si noapte, plecand uneori la scoala de la o carte citita, fara sa mai apuc sa dorm deloc. In anul urmator plecarii lui, m-am dus la olimpiada de literatura si am luat locul intai pe tara, scriind despre romanul modern, si nimeni nu credea ca am doar 15 ani, iar in anul care a urmat citeam deja crestomatii de filosofie, apoi marii ganditori, etc, etc. Eram un copil genial! In anii de liceu, noptile mele erau mai complicate, pentru ca deja combinam cititul cu scrisul. Scriam in fiecare noapte poem dupa poem, si asa cred ca am deschis suvoiul asta pe care il simt in mine de cate ori ma asez la masa de scris. Curge singur.

Asa sunt si acum. Noptile mele sunt un slalom intre citit si scris, fara sa inceteze aceasta voluptate suprema pe care am descoperit-o atunci, la 11 ani. Dar acum “cant” la mai multe carti odata, si citind si scriind. Citesc cu aceeasi pasiune literatura, carti de mitologie si simbolistica, filosofie, stiinte culte si oculte!, studii politice si scriu, la fel de pasionata, poezie, proza, eseuri, cursuri despre simboluri, studii de leadership. Asta e viata mea adevarata, dar ziua, in afara contextelor potrivite pentru dezvaluirea unor astfel de ocupatii … rusinoase, prefer sa comunic cu restul lumii punandu-mi masca mea de muierusca, sa nu se vada prea mult seriozitatea mea profunda. E prea socanta poate, si nici nu-mi place sa o arat oricui, asa cum nu imi place sa recunosc fapul ca sunt un om cu sentimente puternice, natura mea pasionala fiind tutelara si peste noptile mele de scris si citit si peste iubirile mele.

Cam asta e. Asa citesc eu. Cu pasiune, cu posesie, cu voluptate. Tot asa si scriu si tot asa si traiesc. Dar sunt putini cei care sunt in stare sa vada si sa inteleaga asta… Si pentru ca e o leapsa, as vrea sa o dau mai departe, lui Marin si Oanei, de exemplu.

POST SCRIPTUM. Ca sa nu raman datoare totusi, o sa va arat ce carti citesc ACUM: – “Vizibilul si revelatul” de Jean-Luc Marion; – “Istoria Dogmei” de Adolf von Harnack; – “Ortodoxia pentru postmodernisti” de Savatie Bastovoi; – “Liderul inspirational” de John Adair; – “Conspiratia franciscana” de John Sack.

6 Comments »

  1. de cartea asta nici n-am stiut, hmmm, merci mult (“Vizibilul si revelatul” de Jean-Luc Marion)

    Comment by oedip — November 9, 2007 @ 3:11 am

  2. ps. de fapt, cred ca si pt mine desi am ignorat cu desavarsite ideea, tagul era sa spunem ce carte am citit ultima oara si ce care n-am citit pentru ca am lasat-o din varii motive… dar nu-i bai, ca neintelegerile dau nasterea la chestii mult mai faine.

    Comment by oedip — November 9, 2007 @ 3:22 am

  3. @oedip

    cu placere! Mai am o gramada de carti langa noptiera mea, dar… mi-a fost lene sa le notez titlurile.

    Comment by Maria Barbu — November 9, 2007 @ 11:49 am

  4. […]  După o plimbare la Bucureşti şi un pahar de vorbă alături de Jean Lorin, m-am întors să îmi iau în primire leapşa de la Maria. […]

    Pingback by Oana Stoica-Mujea » Blog Archive » Ce si cum citesc - Leapsa — November 9, 2007 @ 6:44 pm

  5. Nu am spus nimic in text despre placerea teribila de a-mi cumpara carti, de a le alege, de a le “gusta”. Ori despre nevoia irepresibila de a le vedea, mirosi, pipai, de parca ar fi vorba despre o hrana esentiala… asa cum si este. Ce mai, si trupul participa, prin toate simturile, la o relatie totala cu cartea, si asta ma face sa cred ca o existenta fara carti inseamna un trup nesublimat si un spirit inert.

    Comment by Maria Barbu — November 10, 2007 @ 10:44 am

  6. Da, Maria, si eu ma gandeam la acelasi lucru. Nici eu nu am zis nimic. Dar cumpar carti ca inecata. Uneori mai mult pentru ca imi place sa le am in biblioteca decat pentru ca as vrea neaparat sa le citesc. Ca in mintea mea cartile se categorisesc. Sunt cele care imi plac cum arata, cum ar fi editiile vechi, foarte vechi “Ghilgames”, “Caragiale”, etc. Carti citite, de altfel, dar mult mai misto arata o editie veche, cartonata, in biblioteca, decat astea noi. Mai ales ca ma transporta intr-o alta epoca. Iar mie imi place sa ma transport.

    Comment by Oana — November 10, 2007 @ 12:55 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

